Contextualizing RBMFC in the Brazilian postgraduate education scenario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21452/abecmeeting2022.152

Keywords:

graduate education, periodicals as topic, Brazil

Abstract

The objective of this study was to demonstrate how to describe the contribution of Brazilian postgraduate programs (PPG) to a scientific journal, based on official data. Among the 184 PPG articles in the 2017–2020 quadrennium for Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (RBMFC), 62% came from the Collective Health area; 40% from professional programs; 61% and 27% from the Southeast and South (excluding network programs). We found an expressive participation of PPG in the RBMFC and an understandable, but worrying, concentration in the Southeast and South regions. The analysis code is open, and can be adapted to other journals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM, K. M. DE O. et al. Evaluation Systems of Scientific Journals in Latin America. Em: ALPERÍN, J. P.; FISCHMAN, G. (Eds.). Made in Latin America: open access, scholarly journals, and regional innovations. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2015. p. 61–74.

BARATA, R. DE C. B. Dez coisas que você deveria saber sobre o Qualis. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 13, n. 30, 11 ago. 2016.

BEIGEL, F. et al. OLIVA: una mirada transversal a la producción científica indexada en América Latina. Diversidad disciplinar, colaboración institucional y multilingüismo en SciELO y Redalyc. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/2653/version/2808>. Acesso em: 17 ago. 2021.

BIREME. Critérios de seleção e permanência de periódicos LILACS Brasil (2021). Disponível em: <https://lilacs.bvsalud.org/periodicos-lilacs/criterios-de-selecao-e-permanencia-de-periodicos-lilacs-brasil-2021/>. Acesso em: 20 ago. 2022.

BOAS, R. F. F.; CAMPOS, F. DE F.; AMARO, B. Análise dos critérios formais de qualidade editorial: a política de classificação de periódicos científicos a partir do Qualis Periódicos. Informação & Informação, v. 26, n. 1, p. 28–52, 31 mar. 2021.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. DIRETORIA DE AVALIAÇÃO. Cursos da Pós-Graduação Stricto Sensu no Brasil, Ano Base 2017. Dados Abertos CAPES, 10 jan. 2022a. Disponível em: <https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/2017-a-2020-cursos-da-pos-graduacao-stricto-sensu-no-brasil/resource/bb5c1258-cba1-4a7d-a8a4-52bd07256059>. Acesso em: 16 ago. 2022

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. DIRETORIA DE AVALIAÇÃO. Cursos da Pós-Graduação Stricto Sensu no Brasil, Ano Base 2018. Dados Abertos CAPES, 10 jan. 2022b. Disponível em: <https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/2017-a-2020-cursos-da-pos-graduacao-stricto-sensu-no-brasil/resource/9f811690-bce0-4ce3-acda-1870ce4fc87c>. Acesso em: 16 ago. 2022

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. DIRETORIA DE AVALIAÇÃO. Cursos da Pós-Graduação Stricto Sensu no Brasil, Ano Base 2019. Dados Abertos CAPES, 10 jan. 2022c. Disponível em: <https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/2017-a-2020-cursos-da-pos-graduacao-stricto-sensu-no-brasil/resource/5694418c-20bc-4b55-8154-22b60d8a13c2>. Acesso em: 16 ago. 2022

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. DIRETORIA DE AVALIAÇÃO. Cursos da Pós-Graduação Stricto Sensu no Brasil, Ano Base 2020. Dados Abertos CAPES, 10 jan. 2022d. Disponível em: <https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/2017-a-2020-cursos-da-pos-graduacao-stricto-sensu-no-brasil/resource/21736daf-9469-43d9-b552-3d58ac37136d>. Acesso em: 16 ago. 2022

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. DIRETORIA DE AVALIAÇÃO. Detalhes da Produção Intelectual Bibliográfica de Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu no Brasil, Ano Base 2017 a 2020, Subtipo Artigo em Periódico. Dados Abertos CAPES, 10 ago. 2022e. Disponível em: <https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset/2017-a-2020-detalhes-da-producao-intelectual-bibliografica-de-programas-de-pos-graduacao/resource/6646b204-8db4-4e41-b59f-f24f87eed6e4>. Acesso em: 16 ago. 2022

CROSS, D.; THOMSON, S.; SINCLAIR, A. Research in Brazil: a report for CAPES by Clarivate Analytics. [s.l.] Clarivate Analytics, 2018.

FISCHMAN, G. E.; ALPERIN, J. P.; WILLINSKY, J. Visibility and Quality in Spanish-Language Latin American Scholarly Publishing. Information Technologies & International Development, v. 6, n. 4, p. 1–21, 9 dez. 2010.

FONTENELLE, L. F. et al. Postgraduate education among family and community physicians in Brazil: the Trajetórias MFC project. Family Medicine and Community Health, v. 8, n. 3, p. e000321, 1 set. 2020.

FONTENELLE, L. F. et al. In which journals do family and community physicians in Brazil publish? the Trajetórias MFC project. Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade, v. 16, n. 43, p. 2589, 5 abr. 2021.

FONTENELLE, L. F. Contextualizing RBMFC in the Brazilian postgraduate education scenario. VitóriaZenodo, , 24 ago. 2022. Disponível em: <https://zenodo.org/record/7019667>. Acesso em: 24 ago. 2022

KELLNER, A. W. A. The Qualis system: a perspective from a multidisciplinary journal. Anais da Academia Brasileira de Ciências, v. 89, n. 3, p. 1339–1342, set. 2017.

MCMANUS, C.; BAETA NEVES, A. A. Funding research in Brazil. Scientometrics, v. 126, n. 1, p. 801–823, 1 jan. 2021.

OECD. Reviews of National Policies for Education Rethinking Quality Assurance for Higher Education in Brazil. [s.l.] OECD Publishing, 2018.

PAZ ENRIQUE, L. E.; PERALTA GONZÁLEZ, M. J.; HERNÁNDEZ ALFONSO, E. A. Estudio bibliométrico de la Revista Centro Agrícola, Cuba. e-Ciencias de la Información, v. 6, n. 2, p. 1, 30 jun. 2016.

R CORE TEAM. R: A Language and Environment for Statistical Computing. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing, 2022.

ROZEMBLUM, C. et al. Calidad editorial y calidad científica en los parámetros para inclusión de revistas científicas en bases de datos en Acceso Abierto y comerciales. Palabra Clave (La Plata), v. 4, n. 2, p. 64–80, 30 abr. 2015.

SCANFF, A. et al. A survey of biomedical journals to detect editorial bias and nepotistic behavior. PLOS Biology, v. 19, n. 11, p. e3001133, 23 nov. 2021.

SOARES, G. F. Sistema de autoavaliação de aplicado a programas de mestrado em rede. Dissertação (mestrado)—Aparecida de Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 23 mar. 2018.

Published

2022-10-27

Issue

Section

ABEC MEETING 2024

Similar Articles

1-10 of 42

You may also start an advanced similarity search for this article.