Compartilhamento de conhecimento: um olhar a partir das práticas de gestão da Revista Gestão em Análise (ReGeA)
Keywords:
ReGeA case, Scientific Journal, Shared knowledgeAbstract
Faced with the growing complexity of the environments, whether organizational and / or academic and research, knowledge management becomes the driving force behind development. In this scenario, this study aims to analyze the process of shared knowledge management practiced in new (young) journals to obtain satisfactory and sustainable performance in accordance with international standards of scientific publication and, more specifically, the article aims to understand how is and / or should be the process of knowledge sharing in periodicals in the launching and consolidation phase. To do so, a descriptive research based on Action Research and on a Single Case Study based on the Journal on Management in Analysis (ReGeA) is carried out. The conclusion of the study points out that the shared nature of knowledge provides the generation of high quality interactions, enabling creativity and value creation in a creative, intentional and integrative way, in which it tends to make a significant contribution in the aspects of creativity, innovation and sustainability, especially in scientific journals in their design and consolidation phases, as evidenced in the performance in the first years of publication of the Journal Management and Analysis - ReGeA
Downloads
References
ANDRADE, M. T. T.; RIBEIRO, N. M.; PEREIRA, H. B. Um estudo sobre a difusão e o compartilhamento do conhecimento na cultura acadêmica. IN: CONGRESO ISKOESPAÑA, 9, Valencia, 2009. Anais... Valencia: ISKO, 2009.
BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
CHERUBINI NETO, R. As Práticas e Ferramentas da Gestão do Conhecimento Auxiliam na Gestão da Interação Universidade-Empresa? Fundamentando e Apresentando a Hipótese. In ENCONTRO DA ANPAD, 30, 2006. Salvador. Anais...
Salvador: ANPAD, 2006.
CREMONEZi, G. O. G.; SPERS, V. R. E.; OSWALDO Y. C. Conhecimento e gestão do conhecimento científico: um estudo realizado junto a docentes de um curso de mestrado em administração. Revista Gestão Universitária na América LatinaGUAL, v. 6, n. 3, 2013.
FRÓES BURNHAM, T. Análise Contrastiva: memória da construção de uma metodologia para investigar a tradução de conhecimento científico em conhecimento público. DataGramaZero, v.3 n.3 jun. 2002.
HURD, J. M. The transformation of scientific communication: A model for 2020. Journal of the Association for Information Science and Technology, v. 51, n. 14, p. 1279-1283, 2000.
GARVEY, W. D. Communication: the essence of science. Oxford: Pergamon, 1979. GOMES, V. P. O editor de revista científica: desafios da prática e da formação. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. 1, p. 147-172, jul./jun. 2010.
MACHADO, J. A. S. Difusão do conhecimento e inovação - o Acesso Aberto a publicações científicas. Gestão de Políticas Públicas EACH/USP. In: BAUMGARTEN, MAÍRA. (Orgs.). Conhecimentos e Redes: sociedade, 2005. Disponível em: <http://www.acessoaberto.org/acesso_aberto_carta_de_sao_paulo.pdf>. Acesso em: 09 jun. 2018.
NONAKA, Ikujiro e TAKEUCHI, Hirotaka. Criação do Conhecimento na Empresa: como as empresas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Campus,1997.
PERUZZO, C. M. K. Epistemologia e método da pesquisa-ação. Uma aproximação aos movimentos sociais e à comunicação. ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, v. 25, 2016. Disponível em:<http://www.compos.org.br/biblioteca/epistemologiaem.pdf>. Acesso em: 21 maio 2018.
RAMASWAMY , V., GOUILLART, F. J. Building the cocriative enterprise. Havard Business Review. 2010.
ROSENBERG, M. J. E-learning. São Paulo: Makron Books, 2002.
SENGE, Peter. M. A quinta disciplina: arte e prática da organização deaprendizagem. São Paulo: Best Seller, 2004.
SCHUGURENSKY, D.; NAIDORF, J. Parceria universidade-empresa e mudanças na cultura acadêmica: análise comparativa dos casos da Argentina e do Canadá. Educacao & Sociedade, v. 25, n. 88, 2004. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 09 maio 2018.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.