Políticas editoriais da Revista Eletrônica da Matemática: uma revisão a partir dos princípios COPE

Authors

  • Greice da Silva Lorenzzetti Andreis Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Campus Caxias do Sul, Departamento de Ensino, Caxias do Sul, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8674-0223
  • Katia Arcaro Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Campus Caxias do Sul, Departamento de Ensino, Caxias do Sul, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-9989-9674
  • Daiane Scopel Boff Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Campus Caxias do Sul, Departamento de Ensino, Caxias do Sul, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-2860-686X
  • Marlúbia Corrêa de Paula Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Campus Caxias do Sul, Departamento de Ensino, Caxias do Sul, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3646-8700
  • David Matos Milhomens Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina, Departamento de Ensino, Pesquisa e Extensão, Garopaba, SC, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3168-4914
  • Michelsch João da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina, Departamento de Ensino, Pesquisa e Extensão, Garopaba, SC, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2217-117X

DOI:

https://doi.org/10.21452/abecmeeting2024.246

Keywords:

COPE, Editorial Policies, Ethics in Scientific Publication

Abstract

This article aims to record REMAT's actions to increase the transparency of editorial practices, highlighting the ethical aspects of scientific publishing. Methodologically, a consultation of the principles contained in the Committee on Publication Ethics (COPE) was used. The justification for this direction meets the commitment to characterize good editorial practices, established by REMAT since its beginning, in 2015, at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. The results, based on COPE guidelines, made it possible to update editorial policies and, based on this, prepare the Authors' Declaration of Acknowledgment on REMAT's Editorial Policies to be submitted by authors as a record of acceptance of the journal's editorial practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDREIS, G. S. L.;et al. Reflexões sobre questões contemporâneas emergentes: acessibilidade digital na REMAT – Revista Eletrônica da Matemática. In: ABEC MEETING, 1., 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Associação Brasileira de Editores Científicos, 2017. p. 6-13. https://doi.org/10.21452/abecmeeting.2017.002

COPE. Guidelines on good publication practice. The COPE Report 1999. [1999?]. Disponível em: https:// publicationethics.org/files/u7141/1999pdf13.pdf. Acesso em: 27 ago. 2024.

COPE. Ethics toolkit for a successful editorial office: A COPE Guide – English. 2022. https://doi.org/10.24318/AkFpEBd1.

LEVENE, A. Artificial intelligence and authorship. COPE, 2023. Disponível em: https:// publicationethics.org/news/artificial-intelligence-and-authorship. Acesso em: 17 set. 2024.

OPENAI. Introducing GPTs. 2023. Disponível em: https://openai.com/index/introducinggpts. Acesso em: 4 set. 2024.

PADILHA, G. K. B.;et al. Publicação contínua e Licença Creative Commons: avanços operacionais na prática editorial da REMAT com vistas à Ciência Aberta. In: ABEC MEETING LIVE, 2020. Anais […]. São Paulo: Associação Brasileira de Editores Científicos, 2020. p. 1-7. http://dx.doi.org/10.21452/abecmeeting2020.06.

PADILHA, G. K. B.;et al. Verificação de similaridade e contribuição autoral na REMAT: iThenticate e CRediT. In: ABEC MEETING LIVE, 2020. Anais […]. São Paulo: Associação Brasileira de Editores Científicos, 2021. p. 1-12. https://doi.org/10.21452/abecmeeting2021.35.

SILVA, L. H. R.; et al. Ações desenvolvidas na REMAT: Revista Eletrônica da Matemática com vistas à acessibilidade digital. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 5, n. especial, p. 77-85, 2018. http://dx.doi.org/10.21452/23580763.2018.5ne.77-85.

UNESCO. Guia para a IA generativa na educação e na pesquisa. Paris, 2024. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000390241. Acesso em: 5 set. 2024

Published

2024-11-28

Issue

Section

ABEC MEETING 2024

Similar Articles

1-10 of 126

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)