Políticas editoriais da Revista Eletrônica da Matemática: uma revisão a partir dos princípios COPE
DOI:
https://doi.org/10.21452/abecmeeting2024.246Keywords:
COPE, Editorial Policies, Ethics in Scientific PublicationAbstract
This article aims to record REMAT's actions to increase the transparency of editorial practices, highlighting the ethical aspects of scientific publishing. Methodologically, a consultation of the principles contained in the Committee on Publication Ethics (COPE) was used. The justification for this direction meets the commitment to characterize good editorial practices, established by REMAT since its beginning, in 2015, at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul. The results, based on COPE guidelines, made it possible to update editorial policies and, based on this, prepare the Authors' Declaration of Acknowledgment on REMAT's Editorial Policies to be submitted by authors as a record of acceptance of the journal's editorial practices.
Downloads
References
ANDREIS, G. S. L.;et al. Reflexões sobre questões contemporâneas emergentes: acessibilidade digital na REMAT – Revista Eletrônica da Matemática. In: ABEC MEETING, 1., 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Associação Brasileira de Editores Científicos, 2017. p. 6-13. https://doi.org/10.21452/abecmeeting.2017.002
COPE. Guidelines on good publication practice. The COPE Report 1999. [1999?]. Disponível em: https:// publicationethics.org/files/u7141/1999pdf13.pdf. Acesso em: 27 ago. 2024.
COPE. Ethics toolkit for a successful editorial office: A COPE Guide – English. 2022. https://doi.org/10.24318/AkFpEBd1.
LEVENE, A. Artificial intelligence and authorship. COPE, 2023. Disponível em: https:// publicationethics.org/news/artificial-intelligence-and-authorship. Acesso em: 17 set. 2024.
OPENAI. Introducing GPTs. 2023. Disponível em: https://openai.com/index/introducinggpts. Acesso em: 4 set. 2024.
PADILHA, G. K. B.;et al. Publicação contínua e Licença Creative Commons: avanços operacionais na prática editorial da REMAT com vistas à Ciência Aberta. In: ABEC MEETING LIVE, 2020. Anais […]. São Paulo: Associação Brasileira de Editores Científicos, 2020. p. 1-7. http://dx.doi.org/10.21452/abecmeeting2020.06.
PADILHA, G. K. B.;et al. Verificação de similaridade e contribuição autoral na REMAT: iThenticate e CRediT. In: ABEC MEETING LIVE, 2020. Anais […]. São Paulo: Associação Brasileira de Editores Científicos, 2021. p. 1-12. https://doi.org/10.21452/abecmeeting2021.35.
SILVA, L. H. R.; et al. Ações desenvolvidas na REMAT: Revista Eletrônica da Matemática com vistas à acessibilidade digital. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 5, n. especial, p. 77-85, 2018. http://dx.doi.org/10.21452/23580763.2018.5ne.77-85.
UNESCO. Guia para a IA generativa na educação e na pesquisa. Paris, 2024. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000390241. Acesso em: 5 set. 2024
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Greice da Silva Lorenzzetti Andreis, Katia Arcaro, Daiane Scopel Boff, Marlúbia Corrêa de Paula, David Matos Milhomens, Michelsch João da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.