Inclusion of nursing undergraduate and graduate students in editorial activities: experience report

Authors

  • Cristiane Helena Gallasch Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Enfermagem, Departamento de Enfermagem Médico-Cirúrgica, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0823-0818
  • Juliana Rodrigues Silva Folly Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Enfermagem, Departamento de Enfermagem Médico-Cirúrgica, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. https://orcid.org/0009-0007-6459-728X
  • Naomi Araújo dos Santos Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Enfermagem, Departamento de Enfermagem Médico-Cirúrgica, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. https://orcid.org/0009-0008-6563-502X
  • Alexa Luiza Morais Lopes de Lira Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Enfermagem, Departamento de Enfermagem Médico-Cirúrgica, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. https://orcid.org/0009-0005-9616-605X
  • Renata Flavia Abreu da Silva niversidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Escola de Enfermagem Alfredo Pinto, Departamento de Enfermagem Médico-Cirúrgica, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1776-021X

DOI:

https://doi.org/10.21452/abecmeeting2024.245

Keywords:

nursing, scholarly communication, open access publishing, indexing

Abstract

Considering the relevance of understanding the process of production and dissemination of scientific evidence by students in professional training, as well as the potential for postgraduate students in stricto sensu programs to perform peer review activities and editorial teams, the objective is to report the experience of inserting undergraduate and postgraduate nursing students in the editorial process activities of the Revista Enfermagem UERJ. The developed actions with undergraduate and postgraduate students, from master's and doctoral courses, involving the paper’s evaluation flow and publication, in addition to scientific dissemination through virtual tools, are presented, configuring itself as an innovative activity, complementing training and arousing interest in reading scientific articles through scientific communication to society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRETON, H; ALVES, C. A. A narração da experiência vivida face ao “problema difícil” da experiência: entre memória passiva e historicidade. Práxis Educacional., v.17, n. 44, p.1-14. 2021. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8013

BROFMAN, P. R. A importância das publicações científicas. Cogitare Enfermagem, v. 17, n. 3, p. 419-422, 2012. https://doi.org/10.5380/ce.v17i3.29281

BRASIL. Resolução n.º 7, de 18 de dezembro de 2018. Disponível em:https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 5 set. 2024.

CRISTOFOLETTI, E. C.; SERAFIM, M. P. Dimensões metodológicas e analíticas da extensão universitária. Educação & Realidade, v. 45, n. 1, 2020. https://doi.org/10.1590/2175-623690670

GOMES, V. P. O editor de revista científica: desafios da prática e da formação. Informação & Informação, v. 15, n. 1, p. 147-172, 2010. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n1p147

MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010

OLIVEIRA, A. M. S. As redes sociais e a popularização do conhecimento científico: metodologia para o ensino de física. e-Mosaicos, v. 9, n. 21, p. 156-172, 2020. https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2020.46504

PICCOLI, M. S. Q.; STECANELA, N. Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura. Educação e Pesquisa, v. 49, n. e253818, 2023. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202349253818

SHAHSAVAR, Z.; KOUREPAZ, H. Postgraduate students’ difficulties in writing their theses literature review. Cogent Education, v. 7, n. 1, 2020. https://doi.org/10.1080/2331186X.2020.1784620

SILVA. Maria Therezinha Nóbrega. Editorial. Revista Enfermagem UERJ, v. 1, n. 1, p. 1, 1993.

WEGNER, W.; CROSSETTI, M. G. O. Gestão editorial: desafios no processo de edição científica das revistas científicas de enfermagem no Brasil. Revista de Enfermagem Referência, v. 6, n. 1, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/HJHZbydzcwtmBD3GLcJB5gQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 4 set. 2024.

Published

2024-11-28

Issue

Section

ABEC MEETING 2024

Similar Articles

1-10 of 74

You may also start an advanced similarity search for this article.