Inclusion of nursing undergraduate and graduate students in editorial activities: experience report
DOI:
https://doi.org/10.21452/abecmeeting2024.245Keywords:
nursing, scholarly communication, open access publishing, indexingAbstract
Considering the relevance of understanding the process of production and dissemination of scientific evidence by students in professional training, as well as the potential for postgraduate students in stricto sensu programs to perform peer review activities and editorial teams, the objective is to report the experience of inserting undergraduate and postgraduate nursing students in the editorial process activities of the Revista Enfermagem UERJ. The developed actions with undergraduate and postgraduate students, from master's and doctoral courses, involving the paper’s evaluation flow and publication, in addition to scientific dissemination through virtual tools, are presented, configuring itself as an innovative activity, complementing training and arousing interest in reading scientific articles through scientific communication to society.
Downloads
References
BRETON, H; ALVES, C. A. A narração da experiência vivida face ao “problema difícil” da experiência: entre memória passiva e historicidade. Práxis Educacional., v.17, n. 44, p.1-14. 2021. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i44.8013
BROFMAN, P. R. A importância das publicações científicas. Cogitare Enfermagem, v. 17, n. 3, p. 419-422, 2012. https://doi.org/10.5380/ce.v17i3.29281
BRASIL. Resolução n.º 7, de 18 de dezembro de 2018. Disponível em:https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 5 set. 2024.
CRISTOFOLETTI, E. C.; SERAFIM, M. P. Dimensões metodológicas e analíticas da extensão universitária. Educação & Realidade, v. 45, n. 1, 2020. https://doi.org/10.1590/2175-623690670
GOMES, V. P. O editor de revista científica: desafios da prática e da formação. Informação & Informação, v. 15, n. 1, p. 147-172, 2010. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2010v15n1p147
MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010
OLIVEIRA, A. M. S. As redes sociais e a popularização do conhecimento científico: metodologia para o ensino de física. e-Mosaicos, v. 9, n. 21, p. 156-172, 2020. https://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2020.46504
PICCOLI, M. S. Q.; STECANELA, N. Popularização da ciência: uma revisão sistemática de literatura. Educação e Pesquisa, v. 49, n. e253818, 2023. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202349253818
SHAHSAVAR, Z.; KOUREPAZ, H. Postgraduate students’ difficulties in writing their theses literature review. Cogent Education, v. 7, n. 1, 2020. https://doi.org/10.1080/2331186X.2020.1784620
SILVA. Maria Therezinha Nóbrega. Editorial. Revista Enfermagem UERJ, v. 1, n. 1, p. 1, 1993.
WEGNER, W.; CROSSETTI, M. G. O. Gestão editorial: desafios no processo de edição científica das revistas científicas de enfermagem no Brasil. Revista de Enfermagem Referência, v. 6, n. 1, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/HJHZbydzcwtmBD3GLcJB5gQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 4 set. 2024.
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cristiane Helena Gallasch, Juliana Rodrigues Silva Folly, Naomi Araújo dos Santos, Alexa Luiza Morais Lopes de Lira, Renata Flavia Abreu da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.